Raision kirkko

Kirkon edestä otettu kesäinen kuva. Kuvassa näkyy kirkon pääovi.

300

Raision keskiaikainen harmaakivikirkko sijaitsee hautausmaan ympäröimänä aivan Raision keskustassa.

Kirkko avoinna sopimuksen mukaan.

Mikäli tiekirkkoaikaan kirkossa on meneillään esim. tilaisuus, etkä pääsekään sisälle itse kirkkoon, niin lataa puhelimeesi Nomadi -app (valitse Pyhän Martin pyhiinvaellus) ja tutustu sen avulla hautausmaan historiaan, erilaisiin legendoihin ja hiljenny muistelupolun varrella tai kuuntele muutama laulu.

Raision kirkko on yksi maamme vanhimmista ja rakennusvuotena onkin pidetty vuotta 1305. Kirkko on nimetty Pyhän Martin, keski-ajan pyhimyksen mukaan, jonka kuva on myös Raision kaupungin vaakunassa. Sanankuulijoita kirkkoon mahtuu noin 300.

Esteettömyys:
Invapysäköinti pääkäytävän varrella. Kirkkoon sisälle on esteetön kulku. Alttarille eli kirkon etuosaan tullessa on kaksi porrasaskelmaa. Pyydettäessä on mahdollisuus saada käyttöön pyörätuoliliuskat. Kirkon sisätiloissa on käytössä induktiosilmukka. WC:t sijaitsevat erillisessä rakennuksessa kirkon läheisyydessä

Sijainti kartalla

Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

su 19.5. klo 10.00

Helluntaipäivän messu Raision kirkossa

Tervetuloa kaatuneitten muistopäivän ja helluntaipäivän messuun!
ke 22.5. klo 19.00

Kevätsointuja - Musica Vocale, joht. Tomi Satomaa

Musica Vocale, Suomen kirkkomusiikkiliiton vuoden kuoro 2023 Liedosta, konsertoi johtajanaan Tomi Satomaa ja pianistina Tuuli Lempa.
Konsertin ohjelmassa suomalaista musiikkia. Ohjelmassa Madetojan, Kuulan ja Palmgrenin sävellyksiä.
Vapaa pääsy, käsiohjelma 5 €. Sydämellisesti tervetuloa!
su 26.5. klo 10.00

Messu Raision kirkossa

"Jo joutui armas aikaa ja suvi suloinen..."

Kesän kauneus paljastaa Jumalan luomistyön ihmeet. Se mikä on ollut Jumalan sydämellä versoaa näkyviin. Luomakunta ohjaa aavistamaan Jumalan voiman. Raamattu kuvaa tarkemmin kuka Hän on. Rukouksen, Raamatun ja ehtoollisen yhteydessä opimme tuntemaan Jumalaa. Messussa salattu Jumala paljastaa olemustaan. Suvivirren sunnuntaina, Pyhän kolminaisuuden päivänä, kohtaamme kirkossa. Tervetuloa!
su 2.6. klo 10.00

Messu

Seurakunnan yhteinen juhla. Uutuutena kesäkauden Kirkkokioski-voit kirkon eteisestä napata itsellesi tehtävän messussa-pappi ohjeistaa.

Tämän sunnuntain sisältönä ovat katoamattomat taivaalliset aarteet ja toisaalta katoavat ja petolliset maalliset rikkaudet. Kristus on esimerkkimme. Hän oli rikas mutta tuli köyhäksi tehdäkseen meidät rikkaiksi.

Kirkkokuljetus: kyytiä kaipaava ota rohkeasti yhteys diakonissa Erja Anderssoniin, p. 044 7160 326, tervetuloa kirkkoon kaikki kansa!

Lopuksi kirkkokahvit ulkona alakappelin pihassa.
su 9.6. klo 10.00

Messu Raision kirkossa

Pyhän aiheena on kutsu Jumalan valtakuntaan.
su 9.6. klo 14.00

Täysosuma - Jackpot

Naantalin musiikkijuhlien konsertti
ke 12.6. klo 17.00

Taiteiden yö Raisiossa

Taiteiden yönä tapahtuu Raision kirkossa ja kirkkomaalla paljon erilaisia asioita. Klo 17 lähtien kirkossa on mahdollista käydä osallistumassa yhteisötaideteoksen tekemiseen. Aiheena on "Kirkko olkoon niin kuin puu". Omatoimisesti voi kirkkomaahan käydä tutustumassa valokuvasuunnistuksen mukaan. Myös Taivaskupla kirkonmäellä. Sanoita lapulle huolesi tai kiitoksesi ja jätä Taivaskuplan kyytiin. Taivaskupla vie rukousaiheesi eteenpäin rukoiltavaksi. Myös mahdollisuus pieneen nostalgiaan ja palaamiseen ajatuksissa vuoteen 1974, jolloin Raisiosta tuli kaupunki.
Klo 18 suvi-illan hartaus kutsuu hiljentymään ja laulamaan yhdessä alakappelin kainaloon. Klo 20 kirkossa Suvi-illan säveliä -konsertissa Pyhän Martin Laulajat ovat kesäisissä ja yöllisissä musiikkitunnelmissa. Sydämellisesti tervetuloa!
ke 12.6. klo 20.00

Säveliä suvi-illassa - Pyhän Martin Laulajien konsertti

Pyhän Martin Laulajat tunnelmoivat kesäisen ja yöllisen musiikin äärellä. Musiikillisella matkalla kuljetaan kesäillasta yön syvyyteen sinisen kuun valossa. Maisemat ja tunnelmat ovat monimuotoisia niin sävelellisesti kuin tekstienkin puolesta. Pyhän Martin Laulajat on a cappella -lauluyhtye, jossa laulavat Katarina Engström, sopraano, Tuija Savolainen, altto, Minna Tarvola, altto, Pekka Saarikivi, tenori ja Risto Savolainen, basso. Konserttiin on vapaa pääsy. Sydämellisesti tervetuloa!